خبر یزد

آخرين مطالب

«انتخابات» از نگاه جامعه نخبگان دانشگاه‌های استان یزد اجتماعي

«انتخابات» از نگاه جامعه نخبگان دانشگاه‌های استان یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد جامعه همواره، دیدگاه و انتظاراتی متفاوت از جامعه دانشگاهی و دانشگاهیان به عنوان نخبگان کشور دارد و اینک در بحبوحه برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی و سرنوشت کشور، این قشر از انتظارات و دیدگاه‌های خود در مورد انتخابات و منتخبین آینده آن می‌گویند.
یزد علاوه بر این که یک استان صنعتی و معدنی، گردشگری و حتی پزشکی مطرح در کشور است، یک استان علمی و دانشگاهی نیز محسوب می‌شود به طوری که دانش آموزان یزدی بیش از دو دهه به طور متوالی صدرنشین قبولی کنکور سراسری هستند.
این استان هم اکنون قریب به 40 هزار دانشجو را در 28 مرکز علمی و دانشگاهی خود تحت آموزش دارد و دانشگاه‌های این استان صاحب امتیاز 45 ژورنال تخصصی علمی هستند که تاکنون حدود هزار شماره از آنها منتشر شده است.
قطعاً جامعه دانشگاهی استان به عنوان جامعه نخبگانی و مرجع، انتظارات و دیدگاه‌هایی کمی متفاوت‌تر از دیگر اقشار نسبت به انتخابات و نمایندگان منتخب خود در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت.
ارتقای کیفیت زندگی با مشارکت حداکثری
«عباس کلانتری» رییس دانشگاه یزد در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه ضمن برشمردن ویژگی‌هایی یک نماینده اصلح، می‌گوید: نماینده اصلح، فردی است که دارای دانش کافی و تعهد بالا برای نشستن روی کرسی مجلس باشد چرا که مطابق با فقه و دستورات دینی اسلام، فردی که حداقل در درون خود توانایی حضور در این عرصه و رفع مشکلات مردم را مشاهده و احساس کند موظف به آن است و این همان ویژگی تعهد و مسئولیت‌پذیری است.
وی یکی از ملزومات داشتن تعهد در نماینده اصلح را داشتن شایستگی و دانش لازم برای فعالیت در زمینه قانون‌گذاری ذکر کرده و اظهار می‌کند: نماینده اصلح باید توانایی و دانش حضور در یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس را داشته داشته باشد.
کلانتری تاکید می‌کند: منتخبین مجلس باید به فکر مردم باشند و قوانینی را وضع کنند که واقعاً در جهت بهبود شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم باشد.
وی با بیان این که مردم با بصیرت کشورمان همیشه نشان داده‌اند که در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور پیدا می‌کند، می‌گوید: امروز امنیت و بقای کشورمان، رشد اقتصادی و ارتقای وضعیت فرهنگی این مرز و بوم نیازمند مشارکت همه آحاد مردم و انتخاب افرادی اصلح است و اگر در انتخابات مشارکت نداشته باشیم، دیگران به‌ جای ما تصمیم خواهند گرفت و شاید کسانی وارد عرصه شوند که شایستگی لازم را نداشته باشند.
رئیس دانشگاه یزد تاکید می‌کند: قطعاً حضور مردم در انتخابات و انتخاب افراد شایسته و توانمند در ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به وضعیت کنونی جامعه در بخش‌های مختلف نیازمند افرادی مبتکر و برنامه‌ریز و البته دلسوز مردم هستیم که قوانین مناسبی جهت بهبود این وضعیت اخذ کنند.
مشارکت در انتخابات؛ افتخار هر ایرانی
«محمدحسین طالبی» سرپرست دانشگاه علم و هنر یزد نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: افتخار هر ایرانی در راستای ایرانی بودن و پای‌بندی به اصول و ارزش‌ها و اعتقاداتی که در این کشور بنا شده، حضور فعال مردم در عرصه‌های مختلف کشور اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی است و همین، کمک کننده‌ی رشد و تعالی کشورمان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اهتمام خاص دانشگاهیان در فعالیت‌های خود به موضوع تفکر و مبانی علمی، بیان می‌کند: قاعدتاً در موضوع انتخابات نیز این ملاکها مورد توجه ویژه قشر دانشگاهی جامعه است و توسعه و تعالی کشور را با همین فرمول و طبق روابط و ضوابط علمی ارزیابی و مورد انتظار دارند.
طالبی خاطرنشان می‌کند: نمایندگان محترم مجلس باید علاوه بر تصویب قوانینی با نگاه تسریع و تسهیل در امورات مختلف زندگی مردم، نظارت لازم و کافی را بر اجرای این مصوبات توسط تمام بخشهای مربوط به را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست دانشگاه علم و هنر با تاکید بر این که تمام اقشار مردم خواسته‌ و مطالبه‌ای به جز این موارد از نمایندگان منتخب خود ندارند، اضافه می‌کند: متاسفانه در حال حاضر بعضاً شاهد ورود نمایندگان محترم به حوزه اجرای قوانین نیز هستیم در حالی که وظیفه نماینده مجلس برای توسعه و رشد و تعالی کشور در وهله اول تصویب قوانین جهت ابلاغ به بخشهای مختلف و در ادامه نیز نظارت کامل بر حسن اجرای آنهاست و این تنها خواسته قشر جامعه دانشگاهی است.
پیگیری مجدانه بالندگی انقلاب در انتخابات
«کاظم حمیدی زاده» سرپرست جدید دانشگاه پیام نور استان یزد هم در گفت‌وگو با ایسنا در باره انتخابات جمعه یازدهم اسفندماه ابراز می‌کند: از دیدگاه مقام معظم رهبری، مشارکت در عرصه انتخابات و رأی دهی فراتر از یک حق حقوقی و قانونی است و به‌عنوان یک عمل عالی و فریضه الهی به حساب می‌آید و قطعاً حضور باشکوه مردم به‌ ویژه جوانان تعیین‌کننده امنیت کشور خواهد بود چرا که دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش‌ از امکانات تسلیحاتی هراس دارند.
وی با بیان این که در آستانه آزمایشی دیگر قرار گرفته‌ایم، عنوان می‌کند: انتخابات مجلس شورای اسلامی، میدانی دیگر برای نشان‌دادن غیرت و بصیرت مردم غیور فراهم کرده‌ است و ملت ایران باید بکوشند، وکلایی را به مجلس بفرستند که در اندیشه گسترش اسلام عزیز، احیای ارزش‌ها، احکام الهی و ترویج افکار ناب امام‌خمینی(ره) باشند و خدمت خالصانه به مردم و تلاش برای عزت آبادانی ایران اسلامی را سرلوحه کار خویش قرار دهند.
حمیدی زاده بر لزوم مشارکت آحاد مردم خصوصاً جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان فرهیخته در تعیین سرنوشت کشور تاکید و ابراز می‌کند: مسیر اصلاح امور از کنشگری فعال در انتخابات می‌گذرد.
سرپرست دانشگاه پیام نور استان در پایان می‌گوید: قطعاً مردم کشورمان بار دیگر با هوشمندی و انتخابی از سر روشن‌بینی نسبت‌ به پیگیری مجدانه مطالبه تاریخی خود در اقامه کلمه حق و عدالت کوتاه نخواهند آمد و مسیر رشد و بالندگی انقلاب خود را با جدیت پیش خواهند برد.
تعظیم شعائر انقلاب با مشارکت در انتخابات
«احمد فتاحی اردکانی» رئیس دانشگاه اردکان نیز شرکت در انتخابات را در راستای تعظیم شعائر انقلاب امری ضروری می‌خواند و می‌گوید: وظیفه یک نماینده قانون گذاری است لذا اگر نماینده‌ای بتواند با در نظر گرفتن تمام ابعاد جامعه و نیازهای مردم، قوانین مناسبی را وضع کند، بی‌شک راهگشا خواهد بود.
وی تصریح می‌کند: از نامزدهای منتخب می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به رفاه مردم و مشکلات معیشتی آن‌ها داشته باشند و قوانینی به نفع مردم و در راستای افزایش رفاه و رفع مشکلات اقتصادی جامعه وضع و مصوب کنند.
فتاحی معتقد است؛ در این دوره؛ نماینده‌ای می‌تواند مناسب باشد که از جنس خود مردم باشد و تمام مشکلات را لمس کند.
این مسئول در خصوص ویژگی‌های نماینده اصلح نیز عنوان می‌کند: یک نماینده خوب باید فردی انقلابی در تمام زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و همچنین مقید به نظام جمهوری اسلامی باشد تا بتواند مجلس را در تمام امور یاری کند.
مشارکتی امنیت‌ساز و اقتدار آفرین
«اکبر غفوری» معاون فرهنگی دانشگاه یزد هم در گفت‌وگو با ایسنا انتخابات را آزمونی سخت عنوان و در این خصوص اظهار می‌کند: شرکت در انتخابات برای یک ملت به نوعی انجام یک تکلیفی الهی است‌.
وی با بیان این‌ که در روزهای آینده دو انتخابات مهم در پیش روی مردم ایران است، میگوید: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که به زودی برگزار خواهند شد، هر دو از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
غفوری با بیان این‌ که شرکت در انتخابات باعث بیمه شدن کشور خواهد شد، بیان می‌کند: مشارکت مردم در انتخابات، امنیت‌ساز، اقتدار آفرین و عزت آفرین است.
وی با تاکید بر این که حفظ نظام اسلامی حتی از حفظ جان یک امام معصوم نیز بالاتر است، تصریح می‌کند: معصومین(علیه السلام) هم جانشان را برای حفظ اسلام فدا کردند.
این دکتری علوم سیاسی مشارکت حداکثری، حفظ امنیت و سلامت انتخابات و رقابت در انتخابات را از مباحث مهم و مورد اهتمام می‌داند و معتقد است که فرآیند انتخابات در ایران را سالم‌ترین و مردمی‌ترین انتخابات در دنیاست.
وی در ادامه نیز اظهار می‌‍‌کند: نماینده اصلح، کسی است که علاوه بر آشنا بودن با مشکلات مردم، باید تخصص لازم را نیز داشته باشد.
غفوری تعهد و تخصص را دو مشخصه مهم یک نماینده برمی‌شمارد و در پایان نیز پیشنهاد می‌کند؛ نامزدهای انتخاباتی نیز آزمونی مشابه آزمون استخدامی را بگذرانند تا میزان تخصص آن‌ها برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی مشخص شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/641904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کدام استان بیشترین و کمترین طول عمر را دارد؟

کاظمیان: حسینی راه صعود را گفته بود

جبران خسارت تاسیسات و تجهیزات کشاورزان یزدی از سیل

فاقد اعتبار مجوز‌های کاغذی از 25 اردیبهشت

تصاویری از یکپارچه سازی چهارمین فضاپیمای Starship

مهارت هوش مصنوعی افراد زنگ خطر بیکاری شما

پیشگیری از سقط چهار هزار فرزند با اجرای طرح نفس

معادن یزد هوشمندسازی می‌شود

تصاویری از روستای احمدآباد فریمان در پی سیلاب

مجازات زندان باید بازدارندگی ایجاد کند/ پرونده‌های تحت قرار، مستمر تحت نظارت باشد

داستانک/ عظمت در چگونگی دیدن است

شفق قطبی را در کجا میشه دید؟

یک رصد از کهکشان قنطورس در فاصله‌ی 12 میلیون سالِ نوری از زمین

انتقال حساب معادن به استان چه شد؟

ناکامی چادرملوی اردکان در جام حذفی

خلاصه بازی آلومینیوم و چادرملو + فیلم

کام اراکی‌ها با سوغات یزد شیرین شد

حسینی: باید بازی بعد را ببریم و فینالیست شویم

حذف لحظه آخری چادرملو از جام حذفی

چادرملو 0-1 آلومینیوم؛ جبیره در آخرین دقیقه طلایی شد

نرخ فرزندآوری خانوارهای ایرانی 1.6 درصد است/ ابهامات و گره‌های ذهنی جوانان رفع شود

چون زلف توام جانا در عین پریشانی

بهینه سازی نظریه کرمچاله

زائران اربعین حسینی نسبت به اخذ و تمدید گذرنامه اقدام کنند

نمایشگاه صنایع دستی-یزد

تصمیم بحث‌برانگیزی که در دل یزد گرفته شد

کتابی که دست آمریکا در زمینه حقوق بشر را آشکار می‌کند

شفق قطبی چگونه شگل می گیرد؟

دروغ پردازی دشمن گسترش یافته است

میزبانی باشکوه یزد بعد از 18 سال(عکس)

کشف قرص‌های غیرمجاز در خاتم

به فکر پریدن بود!

یون‌ها به یاد می‌آورند!

برگزاری همایش کوهنوردی در مهریز

گزارش زنده: چادرملو اردکان 0 - 0 آلومینیوم اراک

سرمایه گذاری خارجی یکی از شاخص‌های ارزیابی استان

مجازات زندان باید بازدارندگی ایجاد کند

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

سخنان مولانا در مواجه با مرگ

چرا رسیدن به مریخ 7 ماه طول می کشد؟

اجرای طرح رزمایش هادیان مهر در یزد

کار سخت حسینی برای انتخاب ترکیب آلومینیوم

ترکیب آلومینیوم برای جدال با چادرملو در جام حذفی

انسان های بی ریشه را بشناسید

پیش‌بینی کشفیات آینده؛ دانشمندان توپولوژی کیهانی را کاوش می‌کنند

توقیف تریلی حامل گازوئیل قاچاق

پخش سریال جدید با بازی رضا شفیعی جم

دوره آموزش تولید محتوا در رسانه برگزار شد

خیرمقدم مادر شهید مدافع حرم رادمهر به ریاست محترم جمهور در سفر به مازندران

داستانک/ این ناراحتی چه درس مهمی به من داد؟