خبر یزد

آخرين مطالب

پنج عالم یزدی در مجلس خبرگان ششم اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، از حوزه انتخابیه یزد، آیت الله شیخ ابوالقاسم وافی، از حوزه انتخابیه خراسان رضوی، آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی، از حوزه انتخابیه تهران، آیت الله شیخ علیرضا اعرافی و آیت الله شیخ محمدرضا ناصری کوچه بیوک و از حوزه انتخابیه فارس، آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی رای مردم برای ورود به مجلس خبرگان ششم را دریافت کردند.
آیت الله محمدرضا ناصری متولد سال 1323 در یزد و نوه دختری حاج شیخ غلامرضا فقیه یزدی از علما و عرفای یزد است. او در 1326 به همراه پدر به تهران رفت و پس از گذراندن تحصیلات تا اوایل دوره متوسطه، سال 1338 وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی شد. فعالیت سیاسی ایشان از آغاز نهضت امام‌خمینی (ره) شروع شد و او که همکاری نزدیکی با فدائیان اسلام و اعضای هیئت مؤتلفه داشت، در کنار سایر روحانیان، مبارزه علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد. او در سال 1343 به قم رفت و ادامه سطح را نزد آیات عظام محمد فاضل لنکرانی و حسین نوری همدانی خواند. آیت الله ناصری در سال 1345برای حمایت از مبارزات امام‌خمینی و دفاع از مرجعیت ایشان، به نجف رفت و از درس خارج بزرگانی همچون امام‌خمینی، سیدمحمدباقر صدر، میرزاحسن بجنوردی و سیدمصطفی خمینی بهره‌مند شد. او در فلسفه نیز از شاگردان حاج شیخ عباس قوچانی بود. او از همراهان امام‌خمینی در زمان هجرت به پاریس و از افراد فعال در اقامتگاه ایشان در نوفل‌لوشاتو بود؛ همچنین در زمان ورود امام‌خمینی به تهران نیز در کنار ایشان بود. آیت الله ناصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال 1358 به اصرار شهید صدوقی (ره)، حاکم شرع یزد شد و سپس مسئولیت دفتر نمایندگی امام‌خمینی در سپاه یزد را پذیرفت و در تشکیل تیپ الغدیر یزد و سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، تلاش بسیاری کرد و در جنگ تحمیلی نیز بار‌ها به جبهه رفت. وی در بیستم تیر 1366 از سوی حضرت امام خمینی (ره) به امامت جمعه شهرکرد و نمایندگی ایشان در دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به امور دینی استان چهارمحال و بختیاری منصوب شد. ایشان از تاریخ 6 مرداد 1390 طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد منصوب شدند.

خبر یزد

آیت الله شیخ علیرضا اعرافی در سال 1338 در میبد استان یزد متولد شد، او فرزند آیت الله محمدابراهیم اعرافی است که از علمای دوران خود بوده و سابقه مبارزه علیه رژیم پهلوی داشته و از دوستان نزدیک امام خمینی (ره) بوده است. او در دوران کودکی روخوانی قرآن و ادبیات و احکام اولیه را نزد پدر و اساتید دیگر فراگرفت و پس از آن در سال 1349 راهی قم شد و پس از پشت سر گذاشتن دروس ابتدایی در سال 1350 فراگیری دروس حوزوی را آغاز کرد، به سرعت دروس مقدماتی و دوره سطح حوزه را سپری کرده و در سال 1356 در درس خارج فقه اساتید بزرگ حوزه همچون آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی جواد تبریزی حضور یافت. او همچنین از اساتید بزرگی، چون آیت الله میرزا علی مشکین، علامه حسن زاده آملی، آیت الله سیدکاظم حائری، آیت الله العظمی جوادی آملی، شهید مرتضی مطهری و علامه مصباح یزدی بهره علمی برده است. وی سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تربیت مدرس را داراست و راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌های متعددی را برعهده داشته است. 
او از همان دوران کودکی و هنگام مبارزات پدر به همراهی با نهضت امام خمینی پرداخت و در سن 16 سالگی به زندان افتاد. در سال 1358 شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم تاسیس شد، و فعالیت خود را در مدرسه حجتیه آغاز کرد. 
اعرافی در سال 1381 به ریاست مرکز جهانی علوم اسلامی منصوب شد و در 17 فروردین ماه سال 1387 در پیام رهبری جامعه المصطفی به جای مرکز جهانی علوم اسلامی تاسیس شد. از ابتدای کار این موسسه در سال 1487 اعرافی ریاست آن را برعهده داشته است. اعرافی از اعضای هیئت امنای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. از سال 1371 امامت جمعه شهر میبد را برعهده داشت و در سال 1393 به عنوان امام جمعه شهر قم منصوب شد. علیرضا اعرافی از سال 1390 از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، و در سال 1395 به عنوان مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شد. 
او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمو عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم بوده است. او در تاریخ 24 تیر ماه سال 1398 به عنوان عضو شورای نگهبان از سوی رهبر انقلاب منصوب شد.

خبر یزد

آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی سید محمدرضا مدرسی در سال 1334ش در شهر یزد به دنیا آمد. پدر او سید جواد مدرسی از عالمان و استادان اخلاق شهر یزد بود. آیت الله سید محمدرضا مدرسی پس از گذراندن دورس مقدمات در شهر یزد، در سال 1351ش به قم آمد و دروس سطوح عالی را در قم ادامه داد. او افزون بر دروس حوزوی، به فراگیری دروس هیئت و نجوم، فلسفه و کلام، اقتصاد و تفسیر و حدیث نیز پرداخت. غلامرضا صلواتی، محمدتقی ستوده، جعفر سبحانی از اساتید دوره میانی مدرسی یزدی بودند. حسین وحید خراسانی و میرزا جواد تبریزی، مرتضی حائری یزدی، میرزا کاظم تبریزی، محمدتقی بهجت، میرزا هاشم آملی نیز از اساتید درس خارج او بودند. وی دروس هیئت و عرفان را نزد حسن حسن‌زاده آملی و فلسفه را نزد مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی آموخت. وی در کنار تحصیل، همواره به تدریس نیز مشغول بوده است. او از سال 1372ش به تدریس درس خارج فقه و اصول اشتغال دارد و افزون بر دروس رسمی حوزوی، دروس فلسفه تطبیقی، فلسفه اخلاق، اقتصاد، فلسفه اسلامی را نیز در مراکز و مؤسسات حوزوی و دانشگاهی تدریس کرده است. مدرسی یزدی در کنار فعالیت‌های علمی به فعالیت‌های سیاسی نیز اشغال دارد. وی از تیر سال 1386ش و در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم جزو فقهای شورای نگهبان بوده و همچنین عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی از سال 1392ش، جزء هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان است.

خبر یزد

آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی متولد سال 1336 در شهر یزد در خانواده‌ای مذهبی به‌دنیا آمد و پس از تحصیلات مقدماتی، دروش حوزوی را تا بالاترین مدارج گذراند. او سپس به تدریس و بحث در حوزه علمیه مشغول شد و اکنون نیز از استادان خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است. مدرسی سال‌ها به درس و بحث در فقه، اصول و فلسفه پرداخته و کتاب‌ها و مقالات پرشماری نیز از او به چاپ رسیده است.

خبر یزد

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/642407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسمی: کاپیتان تمدید کرد و یک فصل دیگر ماندگار شد

درمان غیر تهاجمی آسیب نخاعی ممکن می‌شود

حکایتی دلنشین از اردشیر رستمی

شاهکار مهندسی SpaceX

تکامل چگالی سیاهچاله

فروش برخی مدارس در طرح مولدسازی از شایعه تا واقعیت؟

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آزادسازی بلوار شهید موحدین در یزد

اختصاص تنها 5 درصد از سهمیه حج تمتع به خانواده‌های شاهد و ایثارگر

آیین بدرقه زائران ایثارگر حج تمتع در استان البرز برگزار شد

دیدار با کتاب‌خوان‌ترین رهبر دنیا

شاهنامه شناسنامه ملت ایران است

شیشه‌های آینده از بامبو ساخته می‌شوند!

هوش مصنوعی یاد گرفته چطور انسان‌ها را فریب دهد!

محفل نویسندگان منادی در یزد برگزار می‌شود

تجربیات پایتخت و اصفهان در خدمت کیش/ رحیم سرهنگی و انتخاب مدیران جوان، آگاه و خبره

مادر شهیدان والامقام «محمدعلی و یوسف جاموسی» آسمانی شد

همه کتاب‌هایی که می‌خریم اما نمی‌خونیم!

مغز خاطرات عجیب را بیشتر به یاد می‌آورد

فرمانده جدید انتظامی شهرستان یزد معرفی شد

سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات کیش منصوب شد

نمایشگاه کتاب 241 میلیارد تومان فروخت

فضا؛ یک عاشقانه سخت

416 کیلوگرم "شیشه" در یزد کشف شد

راهیابی سیده مریم موسوی به اردوی تیم ملی

ابرکوه، معطر به عطر حرم رضوی شد

کشف 416 کیلوگرم شیشه در یزد

افتتاح کارگاه اشتغالزایی در یزد

سرپرست جدید شرکت عمران، آب و خدمات کیش منصوب شد

در دیدار رهبر انقلاب از نمایشگاه، چه کتاب‌هایی به ایشان معرفی شد؟

پروژه صاحب‌الزمان (عج) در خرداد به بهره‌برداری می‌رسد

پلمپ سه واحد شن و ماسه در یزد

ریزش چاه در یزد قربانی گرفت

برگزاری ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در یزد

اردوی جهادی دامپزشکی در میبد

به آرزو نرسیدیم و دیر دانستیم

یک کشف جدید در مرکز کهکشان

عملیات «وعده صادق» نمونه‌ای از دانایی و توانایی در کنار تعهد بود

سینه از آتش دل، در غمِ جانانه بسوخت

هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت!

دوره آموزشی سامانه جامع تجارت در یزد برگزار شد

کمک 340 میلیاردی به خسارت دیدگان حوادث طبیعی یزد پرداخت شد

طرح رایگان مایه‌کوبی بره و بزغاله علیه بیماری برسلوز در ابرکوه

شرکت پنج هزار یزدی در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره)

تجلیل فرمانده انتظامی استان یزد از دختران شهید به مناسبت روز دختر

شرکت 5000 یزدی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

فعالیت 150 فناور در کارخانه نوآوری درخشان یزد

رونمایی از سریال یزدی پشت پرده با حضور استاندار یزد

یزد، میزبان نخبگان علمی و فعالان اجتماعی حوزه‌ی جمعیت

چه جای خواب است مرا

معرفی ربات جین‌وست؛ با ربات خرید هوشمند را تجربه کنید