خبر یزد
کاهش 4 ساعته طول مسیر با افتتاح راه آهن یزد _ اقلید/ قابلیت جابه جایی بیش از 7 میلیون تُن بار و 3 میلیون مسافر در افق 20 ساله
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 17:27:47
خبر یزد - مجری طرح احداث راه آهن یزد_ اقلید گفت: با افتتاح این پروژه به طور متوسط اگر سرعت قطار حدود 80 تا 90 کیلومتر در ساعت باشد حدود 4 ساعت طول مسیر کاهش می‌یابد. محمد منجمی در گفت‌وگو با میزان در توضیح طرح پروژه راه آهن یزد_اقلید گفت: راه آهن یزد_اقلید به طول 270 کیلومتر فاصله بین استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد را با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان به میزان 120 کیلومتر کوتاه می‌کند.
وی بیان کرد: این راه آهن به دلیل مجاورت با مناطق صنعتی و معدنی استان یزد قابلیت عبور بیش از 7 میلیون تُن بار را دارد. مجری طرح احداث راه آهن یزد_اقلید در خصوص مراکز موجود در مجاورت این مسیر گفت: در کیلومتر 15 این مسیر بندر خشک یزد، کیلومتر 120 مسیر معدن سنگ آهن کنسانتره اسمالون، کیلومتر 195 مسیر مجاور شهر صنعتی ابرکوه و کارخانه فولاد سرمد و در کیلومتر 245 مسیر مجاور معدن خاک نسوز استقلال آباده است. منجمی با اشاره به فراهم شدن مثلث گردشگری بین استان‌های فارس، اصفهان و یزد گفت: با افتتاح این پروژه سفر ریلی زائران بارگاه حضرت ثامن‌الحجج (ع) از استان فارس به استان خراسان رضوی تسهیل می شود. وی در توضیح میزان جا به جایی کالا و مسافر از این خط راه آهن گفت: در سال اول بهره برداری از این طرح ظرفیت عبور بیش از 4 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر از این خط فراهم است و در افق 20 ساله این ظرفیت بار به 7 میلیون تن و 3 میلیون مسافر افزایش می‌یابد. کاهش 4 ساعته طول مسیر با افتتاح راه آهن یزد_اقلید وی در خصوص کاهش مدت زمان سفر به واسطه این خط راه آهن گفت: این خطوط به طور متوسط اگر سرعت قطار حدود 80 تا 90 کیلومتر در ساعت باشد حدود 4 ساعت طول مسیر را کاهش می‌دهد. منجمی در توضیح مدت زمان ساخت این پروژه گفت: قرارداد پروژه در تاریخ 1390/12/15 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده است و استارت پروژه در سال 1391 شروع شده و حدود 70 درصد پروژه در 3 سال منتهی به 1400 انجام شده است. مجری طرح احداث راه آهن یزد – اقلید درباره هزینه ساخت پروژه گفت: ارزش هزینه ساخت این پروژه به قیمت امروز 4 هزار میلیارد تومان است. وی گفت: در مجموع راه آهن‌هایی که در کشور ساخته شده است ناحیه راه آهن یزد بیشترین بازدهی اقتصادی در مقایسه با کل شبکه ریلی در کشور دارد و در این بین مقام اول را دارد و با توسعه شبکه ریلی در استان یزد به سمت غرب استان شکوفایی اساسی در میزان جا به جایی مسافر و بار در این ناحیه راه آهن اتفاق خواهد افتاد. بیشتر بخوانید: ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی راه آهن

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/202519/کاهش-4-ساعته-طول-مسیر-با-افتتاح-راه-آهن-یزد-_-اقلید--قابلیت-جابه-جایی-بیش-از-7-میلیون-تُن-بار-و-3-میلیون-مسافر-در-افق-20-ساله
بستن   چاپ